maandag 15 oktober 2012

Stop! Hou daarmee op!


We werkten een weekje rond gevoelens en ruzie. Elke dag kwam er een ander gevoelsgeladen muziekje uit onze radio en vertelden we honderduit over blij, boos, bang en verdrietig zijn:





Op de blije dag deden we aan blije schrijfdans. Op een blij muziekje experimenteerden we met scheerschuim en verf. Onze vingers dansten door dit mengsel en daarna maakten we er een mooie afdruk van op papier. Leuk, hoor! 








Op de boze dag schilderden we boze kindjes. Hierbij moesten we goed letten op de mond en de wenkbrauwen...




...en we maakten blije, boze, verdrietige of bange mannetjes van plasticine!




 Op de verdrietige dag maakten we een verdrietige brief en tekenden hierin waarom we al eens verdrietig zijn geweest. Zo leren we onze gevoelens een plaatsje geven in ons hart.



Op de bange dag speelden we een ‘gevoelensspel’. Om de beurt draaiden we een kaartje om en vertelden we hoe de kindjes zich voelden. We mochten de kaartjes dan in de juiste brievenbus stoppen: de blij, boze, bange of verdrietige brievenbus.




 In ons mooie poppenhuis speelden we blije, boze, verdrietige of bange verhalen.


We keken naar het filmpje van Bas en Floor. In dit filmpje krijgen de twee vrienden ruzie over het bouwen van een blokkentoren. Zo leerden we ook hoe we een ruzie op een goede manier kunnen oplossen:
Vind je iets niet fijn? Zeg dan: STOP! HOU DAARMEE OP! IK WIL EEN SORRY EN EEN KNUFFEL!


Net zoals Bas en Floor speelden we samen met de blokken...




 



...en maakten we leuke Basjes en Floortjes uit klei. Kneden, drogen, een likje verf en klaar waren ze!






Deze woordjes leerden we tijdens dit 'gevoelige' thema:

plagen
verdrietig - troosten
stil - luid - rust
liefste
vrolijk
gezellig
jaloers
in het midden
woedend
vriendelijk

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen